Rättelse: äta hund i Kina/Taiwan

Jag skrev i ett inlägg tidigare om att man kan få Golden Retriever på tallriken i Taiwan, det är inte helt sant – jag ska berätta hur det funkar:

I Kina (fastlandet, inte taiwanprovinsen) äter man både hund och katt (även råtta, orm, groda, ja precis allting som rör sig) och de föds upp för att bli mat. Faktiskt så finns det en möjlighet (eller risk kanske man ska säga) att få äta hund även i Sverige i framtiden på kinarestaurangerna. Det finns inga lagar i sverige som behandlar hundar som livsmedel, och eftersom hundkött är en del av den kinesiska matkulturen kan de komma att få tillstånd att importera hundkött. Vad tror ni om de? För mig känns det inte konstigare att äta hund än att äta en gris – Lassie pastej – från frigående hund?

De mer välutvecklade länderna Hongkong, Sydkorea och Taiwan har faktiskt infört förbud mot att äta hund, på folkets begäran, nu under 2000-talet. I Taiwan förekommer det dock fortfarande på landsbygden, men man kan inte köpa hundkött i affärerna. Däremot går det alldeles utmärkt att äta sköldpadda, orm och grishjärna med mera.

Vill slutligen bara påpeka att jag inte äter hundar och hamstrar och såntdär, håller mig till min tofu (sojabönsost) i olika former (grillad, stekt, kokad, friterad) 🙂

This entry was posted in Martina i Kina. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

