storhandla i Taiwan

Hejhej,

kom precis hem från affären och har handlat lite nödvändigheter (bland annat 2kg tonfisk, cocoskräm, sojamjölk och mystiska hårkrämer) När jag är iväg och handlar utan Hannes (som idag) blir jag ofta förföljd genom hela affären! Idag var det till och med framme taiwaneser och rotade i min korg så fort jag ställt ned den och vänt mig om… snälla nån?… när man handlar på 爱买 (Ài mǎi) som affären heter, frågar de jämt om man har Happy Go Card, och jag såg på Johans blogg för ett tag sedan att de har översatt Happy Go till Hēi pí gǒu (黑皮狗) ordagrant “svart läder hund”-kortet. Jag har inte tänkt på de innan, men det är väldigt vanligt i Taiwan att man bara “ljudar” av västerländska ord rakt av och så får betydelsen bli som den blir 😀 Ett annat exempel som jag la märke till idag är att det står “Bus” på kinesiska på bussarna, fast med tecken 吧巳(Ba sì) vilket inte alls betyder buss utan är verbet “att klappa”. En annan lite halvt relaterad sak till ämnet handla, är att jag och Hannes i söndags försökte handla/kolla in den amerikanska jättekedjan Costco som öppnade i Hsinchu för ett år sedan ungefär. Blev vi insläppna? Nej, man var tvungen att ha medlemskort för 1500TWD för att ens komma innanför dörren, för att ens få kika runt lite 5 min. Då tänkte jag såhär, hade detta funkat i Sverige? “Tyvärr, har du inget ICA-kort så kommer du inte in på Maxi, det kostar 500kr och kan köpas i kiosken tvärs över gatan” Nää… gud va vi hade gnällt då? Vi hade åkt hem igen, satt på en kanna kaffe och knaprat på skalkar…

This entry was posted in Martina, Martina i Kina, Random. Bookmark the permalink.

4 Responses to storhandla i Taiwan

  1. Anders Frick says:

    Nä, Costco tror jag inte så mycket på – speciellt inte i Taiwan. Mina tre främsta argument är vädret, vanan och varutypen. För utförligare förklaring, läs här:
    http://www.frick.nu/blog/2008/12/just-in-time-vs-costco/

  2. Tinas Taiwan says:

    bra artikel, jag håller med och jag är väldigt förvånad över att Costco går runt överhuvudtaget och att man ser taiwaneser strömma in och strömma ut med kundvagnar fyllda av 5-litersmjölk, 7kg tomatsås, 20kg ris osv… väldigt mystiskt indeed….

  3. Pingback: Chinese proficiency test? | Tinas Taiwan

  4. Kråkan says:

    Hej!
    Kul att se din fina hemsida och jag tycker jag fick valuta för ansträngningen att snurra runt på bloggarna. Dessutom kanske jag så småningom lär mig en del av allt det du och de flesta ungdomar av idag verkar kunna vad gäller internet.

    Min nästa reflexion är då : vad gör du i Taiwan?, tydligen är det flera svenskar där, ev. i utbildning, men då undrar jag: varför?
    Allt nytt som man kan uppleva är kul så länge man är ung och frisk och kan klara hårdare strapatser, fysiskt, menar jag.
    Jag har ett globetrotterliknande förflutet i min ungdom och det känns bra att ha sådana minnen nu på äldre dar. Jag skriver rätt ofta på Kif, heter där Yvonnel, jag blir glad om du tar dig tid att höra av dig.
    MVH
    Yvonne Löfquist

Leave a Reply

