Det här med fett…

Hela dagen igår satt jag och skrev på ett kapitel om fett till min bok, det blir ett långt kapitel för det finns verkligen hur mycket som helst. Dessutom finns det så många missförstånd kring fett, som att det skulle göra en tjock, trögtänkt, ge hjärtinfarkt, plugga igen våra kärl och gud vet vad. Oftast stämmer det inte alls, själv vägde jag in på 49kg idag och jag äter inte annat än fett. Mest mättat. Hur som helst är jag fortfarande lite förvirrad när det gäller transfetter, de flesta verkar vara överrens i åsikten om att det ska undvikas till varje pris men själv är jag inte helt övertygad. Vet ni vad transfett är? Det är ett sätt för fettmolekylen att arrangera sina väteatomer. Titta här:

När man härdar omättat fett till kex, pommes frites, choklad, margarin osv så ser det till viss del ut som ovan, två väteatomer (H) har hoppat på två kolatomer (C). Den här varianten finns naturligt, våra enzymer och cellmembran känner igen den och kan interagera med den. Men, ofta när man härdar fett blir det också såhär:

Nu har väteatomerna hoppat till varsin sida och fettet (till exempel en olja) har blivit hård. Den är omättad fast beter sig som en mättad. Det påstås nu att enzymer och cellmembran inte kan interagera med den här molekylen för att den inte förekommer naturligt, trots det kan den ändå inkorporeras i ett cellmembran och störa cellfunktionen. Men, här kommer dilemmat: transfett förekommer visst naturligt! Det finns i alla mejeriprodukter i liten mängd, så jag tror att våra kroppar kan ta hand om transfetter så länge man inte overdoserar industrihärdade fetter (kakor, choklad, chips, pommes, margarin etc) men problemet med sådana produkter är ju också sockermängden så jag vet inte om allt dåligt ska skyllas på transfetterna här…

Här i Taiwan kan man i alla fall äta friterat med gott samvete för allting friteras i palmolja som är ett naturligt mättat fett, dvs det tål upphettning utan att transa till sig 🙂

This entry was posted in Random, Vetenskap. Bookmark the permalink.

4 Responses to Det här med fett…

  1. så en transvestit är en person som är lite på “fel” sida, transfett är fett som är lite på “fel” sid?

    • Tinas Taiwan says:

      haha ja, vestit kommer ju från latinets “vestio” eller nått sånt som jag har för mig betyder kläder. Så transvestiten har “fel” kläder, en cisvestit är kanske en heteronormativt klädd person? 😀

  2. Mattias says:

    Jag tyckte att det var intressant att läsa om fett, jag ska köpa din bok. Tror du att man kan få den signerad??? 😉

    ps sjuuuukt söt pisse du har på din msn ds

Leave a Reply

