Varför man inte blir fet av fett

Ett litet inlägg om mat igen eftersom folk är lite nyfikna på varför jag kan vräka i mig grädde, bacon och majonäs utan att det får några fysiska effekter iform av viktuppgång.

Jag ska försöka hålla biokemin till ett minimum nu, så frukta inte!

Det primära målet för vår ämnesomsättning är som vi vet – att tillhandahålla tillräckligt med bränsle för att vi ska kunna hålla oss vid liv och fungera. Så länge vi har gott om mat, sysslar metabola system automatiskt med att fördela energin där den behövs och lagra vad som är kvar. I vårt samhälle, finns det oftast för mycket mat så det metabola systemet måste ta itu med både mängder som de inte riktigt är utformat för, och mat i helt nya konfigurationer (processad mat, industrihärdad mat etc) vilket leder till alla sorters problem (men de kan jag berätta mer om en annan dag)

Om man tittar i en medicinsk lärobok i biokemi, så finns oftast ett avsnitt om vad som händer metaboliskt under svält. Om man är lite påläst här, så inser man snabbt att metabolismen för svält är densamma som metabolismen för kolhydratrestriktion (fett-diet). Det finns många vetenskapliga artiklar publicerade inom ämnet, som alla visar samma sak:  metabolismen för kolhydratbegränsning = metabolismen för svält. Svält låter såklart lite dramatiskt, men detta är också vad som kallas för den “normala ämnesomsättningen” eftersom det är detta som våra kroppar är anpassade för.

Under svält (eller kolhydratrestriktion) är det primära målet för det metabola systemet att ge tillräckligt med glukos (socker) till hjärnan och andra vävnader (röda blodkroppar, njurar osv) som absolut kräver glukos för att fungera. Vilket är vettigt om man tänker på det. Tänk stenåldersmannen, han hade kanske inte så mycket mat alla dagar (han svalt helt enkelt) – men ändå var han tvungen att springa ut och jaga. För att lyckas med sin jakt var han tvungen att vara alert, stark och inte begränsad av att han kände sig hungrig. Han visste inte hur lång tid det skulle ta att hitta mat, kanske en dag, kanske fler.

Så om man nu inte äter, eller går på lågkolhydratdiet – varifrån kommer glukoset?
Vid svält kan glukos bara komma från proteinreserven (våra muskler)  lite kan komma från lagrat fett, men inte från fettsyrorna själva. Även glukos (socker) kan omvandlas till fett men reaktionen kan inte gå åt andra hållet. Fett lagras som en triglycerid, vilket är tre fettsyror på en glycerolmolekyl. Glycerolmolekylen kan ändra sin struktur, gå ihop med andra molekyler och bilda glukos. En svältande person kan få lite glukos från det fett som frigörs från fettcellerna, men inte alls tillräckligt. De mesta måste komma från muskler som bryts ned till aminosyror,  vilket levern omvandlar till glukos.

Nedbrytningen av muskler är såklart ett problem, det är svårt att hålla sig pigg och alert när muskelmassan försvinner och omvandlas till glukos! Här har metabola systemet 2 problem: 1) skaffa fram glukos till glukosberoende organ och vävnader 2) behålla så mycket muskelmassa som möjligt för att tillåta jakt och matletande att fortsätta.

Först tas alltså sockret från musklerna, normalt blodsocker motsvarar ungefär en tesked socker utspätt i hela blodvolymen – så inte mycket muskelmassa krävs (detta gäller alltså under svält, inte kolhydratrestriktion) den svältande stenåldersmannen kommer bli av med lite muskelmassa, några hekto första dagen och lite mindre nästa. Kroppen måste nu snabbt hitta ett sätt att hindra muskelnedbrytningen och minska glykosberoendet. Det är här ketoner kommer in i bilden!

Levern kräver energi för att omvandla protein (musklerna) till glukos. Den energin kommer från fett. Eftersom levern bryter ner fett för att frigöra sin energi för att driva glukoneogenes (omvandling av protein till socker) skapas ketoner som en biprodukt. Ketoner är nästan helt vattenlösliga så de löses lätt upp i blodet och fungera som en stand in för socker till hjärnan och andra glukosberoende organ/vävnader. En del forskning har visat att både hjärtat och hjärnan är effektivare på ketondrift än på glukosdrift – många som testar att minska kolhydraterna i kosten märker hur vilopulsen sänks och blodtrycket sjunker.

Om man istället för svälter äter lågkolhydratkost så blir det ännu bättre. Fett är en fantastisk energikälla som håller oss pigga och alerta samtidigt som proteinet från maten

(kött, fisk, ägg) omvandlas till glukos istället för att ta av musklerna. Om kolhydraterna hålls så lågt att levern måste tillverka socker kommer man vara  i fettförbränningsläge samtidigt som muskelmassan besparas eller till och med ökar (om man som jag inte snålar med kalorierna och tränar samtidigt) de bästa av två världar! Under 100g kolhydrater klassas som lågt kolhydratintag.

Kontentan är att – på en lågkolhydratkost kan man alltså frossa och svälta på samma gång (rent biokemiskt) – inte så konstigt att detta har blivit ett populärt sätt att gå ned i vikt på^^

har du orkat läsa alltihop så kom gärna med frågor eller synpunkter 🙂 Hörs sen!

Advertisements
This entry was posted in Low carb, Random, Vetenskap. Bookmark the permalink.

6 Responses to Varför man inte blir fet av fett

  1. Per H. says:

    read it all, skitbra skrivet – extremt intressant!

  2. Knapp says:

    100 gram?! Du försökte ju få mig att hålla mig under 10 gram! Fast det sket ju sig ändå 😦

  3. Jenny says:

    Ligger inte “normalintaget” av kolhydrater runt 100-120g om dagen? Det var iaf vad jag var uppe i innan jag började med lchf och då snaskade jag på ganska rejält. Nu käkar jag runt 35-40g kolhydrater om dagen och det går fint för mig, mår bra och går ner i vikt i trevlig takt. ^^ Söta stenåldersgubbar!

    • Tinas Taiwan says:

      0-50g kolhydrater: accelererad fettförbränning
      50-100g kolhydrater: håller vikten, omöjligt att gå upp i vikt
      100-150g perfekt om man tränar, tillåter en del frukt, bär, grönsaker
      150-300g stadig viktuppgång
      300g eller mer leder snabbt till ohälsa på många plan

      jag vet inte riktigt hur normalintaget ligger men ja tycker 100-120g kolh. om dan e rätt “lågt” innan kunde ja ligga på 200+ många dar i veckan :E uscha

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s