LCHF och fett

Varning, inlägg om mat 😀

Jag har ju LCHF:at ett tag nu med väldigt goda resultat, lyckas med de som alla säger är helt omöjligt – det vill säga att bränna fett samtidigt som man bygger muskler. Nu vill jag bara reda ut en sak om mängden fett i fettdieten. LCHF står ju som vi vet för low carb high fat och många (inklusive jag själv) vräker gärna på med omänskliga mängder fett. Det får man, det går bra, man blir verkligen inte tjock av de men det är absolut inget som ingår i “dieten”. LCHF i sig självt innebär inte att man ska hälla i sig majonäs, smör och grädde dagligdags, det innebär bara att man ersätter kalorierna från kolhydrater med kalorierna från fett. Eftersom fett är dubbelt så kaloririkt som kolhydrater så behövs verkligen inte mycket fett, det räcker alldeles utmärkt med de som ingår naturligt i lax, makrill, ägg, kött… ingenting behöver tillsättas. Om man vill använda LCHF för att gå ned i vikt så ta inte de där med “high fat” så allvarligt, fokusera istället på att ta bort kolhydraterna. Ta bort brödet men inte osten, ta bort spagettin men inte köttfärssåsen, ta bort pommes friten från kebabsalladen osv. Ersätt med grönsaker eller rotfrukter istället!

Såhär kan en LCHF-frukost se ut (svampomelett, kaffe, värmda hallon och ett kokt ägg), inget tillsatt fett och nästan inga kolhydrater:

This entry was posted in Low carb, Random, Vetenskap. Bookmark the permalink.

3 Responses to LCHF och fett

  1. Knapp says:

    En kebabsallad är redan tämligen LCHF, det är kebabtallriken du skall ta bort pommes fritten ifrån 😛 (höhöhöhöhö)

  2. Madde says:

    Hej! hittade till din blogg via kolhydrater i fokus. Du skrev att du äter lchf men inte så strikt och jag ser på bilder här i bloggen att du äter kakor och sånt ibland. Ungefär hur strikt måste man äta, när man tränar ca 4 ggr i veckan (styrka och kondition) ? Detta är min 3:dje dag på icke-strikt lchf, jag äter kolhydrater vid lunch nu ( de övriga målen knapt några kolhydrater alls) och proteindrink med kolhydrater/ banan efter träning.
    Sen tänkte jag ha lördag som en dag då jag får äta det jag e sugen på 🙂 Jag tror inte riktigt på att man orkar träna utan kolhydrater…. har prövat flera ggr, men orken och resultaten har alltid uteblivit då!

    • Tinas Taiwan says:

      Hej, jag äter jättestrikt LCHF 😀 alla kakor som du ser i bloggen är det min pojkvän som äter – jag fakirar på cirka 0g kolhydrater/dygn och när jag är liberal går jag upp till 5g. Det tar lite tid innan man orkar träna hårt på LCHF, omställningstiden kan vara nån månad eller mer men sen går de hur bra som helst. Orkar man vänta på de så är de bra, annars kan man ta sina kolhydrater före eller efter träning – direkt anslutning. Hur strikt just du behöver äta beror helt på om du vill gå ner i vikt, gå upp i vikt, behålla vikt, bygga muskler osv. Deffar du?

Leave a Reply

