Lördagsoutfit & fika

Dagens jag, det regnar. Inget sånt där monsunregn, bara duggregn hela dagen.

 

Plugglördag på Mr Donut, som ni ser kostar donutsen 40NT, lite under en 10a 🙂 Kaffet kom de och fyllde på med jämna mellanrum! Trevligt! Jag har kinesiskatenta på tisdag så jag pluggar inför den nu, kom att tänka på de svensk-kinesiska uttrycket tjing tjong. Det borde man använda oftare till kineser, det är så roligt eftersom det kan betyda lite vad som helst. Direktöversatt skulle det kunna betyda attack “行凶” (Xíngxiōng) eller nya bröst “新胸” (Xīn xiōng) eller ny björn beroende på betoningen. Funderar på att lägga in ett tjing tjong som utfyllnadsord när jag inte vet vad jag ska säga, folk som inte kan kinesiska kommer tro att jag är bättre än vad jag är och kineser kommer inte förstå mer eller mindre än vanligt^^ 行凶再见!tjing tjong hejdå, nu drar jag och Han-si på lördagsbio!

This entry was posted in Martina, Martina i Kina, Random. Bookmark the permalink.

3 Responses to Lördagsoutfit & fika

  1. mattias says:

    fin outfit ^^. Är det inte lite skillnad i uttal på Xin (som i ny) och på tjing (som i tjing tjong) ?? Bara en fundering såhär när jag sitter och exjobbs-flyktar med din blogg en lördagkväll 🙂

  2. Du är så sjukt fin gumman =)

Leave a Reply

