Dagens Malaysia

Hej på er!

Idag har vi varit på en aquariepark, gått på promenad i stan och shoppat! Jag råkade glömma kameran idag, men vi testade lite malaysiska specialitéer. Det är väldigt billigt om man håller sig till det lokala grejerna, maten kostade 4 spänn idag och fikan 2 kronor. Men, om man vill ha lite internationell touch som Starbucks, Mcdonalds, Pizza hut osv blir det genast dyrare. Till kvällsmat testade vi just pizza hut och det gick loss på 85kr, så det är en brutal prisskillnad mellan typiskt malaysiskt och västerländsk! Taiwan är helt klart billigare och har fortfarande bäst shopping, enligt mig.

Här är en liten shoppingbild

Såhär kan det se ut, lite inklämda marknader här och var blandat med stora shoppinggallerior. Än så länge har jag inte hittat nått särskilt jag vill handla, modet här är lite speciellt – mest slöjor och “aladin-kläder”. Det finns en hel del butiker som bara säljer typiska islamska outfits.

 

This entry was posted in Martina, Random. Bookmark the permalink.

2 Responses to Dagens Malaysia

  1. Fia says:

    Hej,

    Jag hittade din blogg och blev så glad. En svensk i Taiwan! Jag ska nämligen åka dit i mars och är jättallergisk mot jordnötter. Kan du hjälpa mig, är det svårt att hitta mat utan jordnötter, soja och jordnötsolja? Jag är lite orolig inför resan och hade blivit väldigt glad för lugnande besked av någon som bor i Taiwan. Jag förstår att detta inte är ditt ämnesområde, men tänkte att jag chansar. Stort tack på förhand!

    • Tinas Taiwan says:

      Hej du!
      Det är väldigt lätt att hitta mat utan jordnötter, bara håll dig till kött. Soja däremot är basen för det mesta, alla pannkakor (klassiskt kinesiska scallion beaten pancakes) och alla desserter. Om du håller dig till fisk, kött, ris borde det inte vara några problem. Jordnötsoljan vet jag inte, tror att de friterar allting i palmolja, jordnötsolja har jag inte sett någonstans faktiskt. Vad ska du göra i Taiwan? :))

Leave a Reply

