Malaysia/borneo-reserecension

Vi kom ju hem från Borneo igår, så jag tänkte sammanfatta intrycken lite.

Malaysia är väldigt fint och rent, de verkar ha straffavgift på att skräpa ned så det ser väldigt fräscht ut. Inga skotrar och inte mycket bilar heller. Det är varmt där året om, väldigt varmt! Det regnar varje dag hela året, så det är alltid regnsäsong ibland mer och ibland mindre, dock bara några timmar per dygn. Växtligheten består av regnskog, så det är otroligt grönt och fint och allting blommar. Borneo är en av världens (om inte världens) mest artrika plats, allt från noshörningar till krokodiler och orangutanger bor där. På grund av detta känns Borneo lite osäkert att vistas på, bara en sån sak som att vi träffade på världens största varan-ödla när vi va ute och gick! Inte bara landdjuren är farliga utan även havsdjuren såsom maneter och farliga fiskar. Jag tror att Borneo passar allra bäst för den som är lite äventyrlig av sig och gillar att dyka, bestiga berg och vandra i jungler. I havet finns helt fantastiska korallrev där det bor jättesköldpaddor och allt möjligt. Stränderna är hur fina som helst och shoppingen är billig och bra, dock inte bättre än Taiwan (enligt mig)

Stort plus till att alla talar engelska och att befolkningen är väldigt vänlig. Minus till alla farliga och ofarliga djur, jag och Hannes hade sängen full av myror, myggor, parasiter och allt möjligt. Bara på min vänstra hand har jag sex bett som värker ordentligt!

Asien i all ära men tropiskt klimat kan bli ganska påfrestande tycker jag, just nu är Taiwan väldigt lagom temperaturmässigt – här råder subtropiskt klimat. 20-25 grader just nu. Jag gillade Malaysia väldigt mycket, fick ett väldigt positivt intryck men det fick mig också att stryka Thailand som ett land som jag vill besöka. Jag har inget intresse av att snorkla, dyka, jungelvandra just nu så jag vill helst slippa farliga ormar, spindlar, maneter, korallrev och sånt. Det känns som att ju mer exotiska länder man besöker, ju vackrare miljöer får man men också farligare semester. Jag kanske är för paranoid, men det är de intrycket som jag har fått i alla fall…

Håller ni med mig? Varför/varför inte? Är det värt att korallrevssnorkla för att kanske bli stungen av denna vackra fisk som ger outhärdliga smärtor och kräkningar i flera dagar, I think not..

This entry was posted in Martina, Random. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

