Helkonverterad!

Om jag inte var helövertygad LCHF:are innan så är jag det definitivt nu. Nu är jag helkonverterad! Min research till min bok gör att jag stöter på vetenskaplig artikel efter vetenskaplig artikel, och massa intressanta böcker som alla säger samma sak – Lågkolhydratkost äger! Idag läste jag bland annat Istället för doping av Frank Nilsson och hittade liknande material skrivet av kroppsbyggare, friidrottsstjärnor och elitidrottare. Nu är hela min syn på träning och kost upp-och-nedvänd. Kroppen behöver helt enkelt inte kolhydrater, inte ens för att bygga muskler eller orka träna. Det verkar helt enkelt vara så, vetenskapen är enig. För er som vill ned i vikt verkar den gamla sanningen “ät mindre spring mer” också vara helt förkastlig och totalt ineffektiv. Det som gäller för viktnedgång är inte träning utan  kostomläggning, bort med kolhydraterna. Det som gäller för muskelbyggande är inte kolhydratuppladdning (det går ju såklart också) men mer optimalt och effektivt har det visat sig att trigga kroppens hormonsystem till att verka för ens fördel. Tänk att det ska vara biokemi i allting så fort man börjar skrapa lite på ytan, biokemi som sedan övergår i fysikalisk kemi, vidare till fysik och sedan oundvikligt ren matematik.

Jag kommer verkligen att undvika kolhydrater i den mängd det går. Hejdå bröd, hejdå sushi, hejdå fried rice, hejdå karamellkungens godis från Ica Maxi

För er som verkligen är intresserade av er hälsa har jag några riktigt bra tips här:

  • Artikel om varför man inte blir smal av att träna: här
  • Artikel om varför kalorier räknas olika (ex. varför 500kcal pommes frites är helt annorlunda än samma kalorimängd kött)  Läs här
  • Artikel om varför “en kalori är en kalori” går emot termodynamikens andra lag: här
  • Artikel om varför Lågkolhydratkost förlänger livet: här

Böcker (engelska, finns säkert på svenska om man letar)

  • Nancy Appletons alla böcker, främst Stopping Inflammation och Suicide by sugar
  • Nicholas Perricone the wrinkle cure, en hudläkare som visar hur man får perfekt hy och blir av med rynkor med hjälp av lågkolhydratkost! Han har även skrivit fler liknande böcker såsom Forever young osv.

Böcker på svenska

Jag har läst samtliga listade böcker, det är väldigt läsvärda

Bra Hemsidor:

Liten 3-minuters intro till LCHF, pdf-fil: http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2008/01/lchf-5.pdf (om ni inte får upp ett nytt fönster kan man klicka spara som och spara den på skrivbordet)

This entry was posted in Low carb, Martina, Random, Träning & hälsa, Vetenskap. Bookmark the permalink.

10 Responses to Helkonverterad!

  1. Lars på KiF says:

    Asgrymt, ska börja plöja igenom hela listan – redan läst artiklarna, ska se om jag kan hitta böckerna som pdf också 😀

  2. Jenny says:

    Men.. Du behöver väl inte gå ner i vikt?

  3. Andreas Johansson says:

    Så jävla grymma artikeltips, läste “istället för doping” i natt, håller med dig till 100% keep on going /ditt största fan 😉

    • jonas says:

      Hela konceptet med “hormonell träning” som frank förespråkar är ju helt och hållet fabricerat som så mycket annat i den boken.

      • Tinas Taiwan says:

        hm… njae… det tror inte jag 🙂 Jag köper hela konceptet!

      • jonas says:

        vadå njae? har man inga vetenskapliga belägg för det man hävdar får det väl ändå anses påhittat? Att din källkritik av bloggposten att döma är noll betyder ju inte att vi andra köper precis vadsomhelst. Franks bok är fiktion, inte ens kostdoktorn har speciellt gott att säga om den.
        (kommer inte på hur jag svarar direkt på ditt inlägg så svarar på mitt eget istället)

      • Tinas Taiwan says:

        Jag tyckte att hans biokemiska resonemang höll boken igenom, jag köper helt klart att man kan manipulera produktionen av testosteron. Många kör ju cyklisk proteindiet med mycket goda resultat!

  4. Hej!
    Hittade din blog via google.
    Håller med dig. detta är vägen att gå för ett hälsosamt liv.

    Mvh
    Daniel

    <a href="http://daniel-andersson.nu&quot;

Leave a Reply

