UVblockerande hudkräm?

UV-strålningen över Taiwan är väldigt intensiv även vintertid. Det slog mig idag när jag och Hannes satt och solade utanför en av skolans matrestauranger, solen är stark! Jag är verkligen inte en person som tar hand om min hud, använder kanske tvål ibland (alltid många som blir förfärade när man säger detta) men varför laga nått som inte är trasigt? Är huden bra så behövs ju inget extra, men sedan jag läste en kurs i bioelektromagnetism i våras har jag blivit extremt paranoid över solstrålningen. Både UVA, UVB och UVC bryter ned kollagenet i huden och ger cellskador som inte går att reparera (Biokemiskt: strålningen sabbar kollagenet (det som gör huden elastisk) detta gör att onormala mängder elastin skapas vilket gör att kroppen börjar producera massa metalloproteinas (enzym) Både elastin och metalloproteinas hjälper normalt till att skapa kollagen men strålningen gör att metallorproteinet bryter ned kollagenet istället. Det blir alltså en felaktig läkningsprocess (skadan är solbrännan som kroppen vill “laga”) och det leder till att elastisiteten i huden minskar vilket är lika med rynkor. Ju mer sol ju djupare rynkor.) Visste ni att man kan slippa nästan allt åldrande av huden genom att undvika sol och rökning? Hela 60% av hudens åldrande kommer från solskador, ganska mycket! Kontentan: Jag behöver en hudkräm med UVblock i… tipsa gärna!

bild på DNA skador av UV-strålning

This entry was posted in Martina, Martina i Kina, Random. Bookmark the permalink.

5 Responses to UVblockerande hudkräm?

  1. Jenny says:

    Heheh, har läpp-pennan & glosset att tacka för det! 🙂

    Jo det är hemtjänst. Rejääält med spring. :/

  2. Pasi says:

    Skadorna man får av solen är reparabla – dessutom är solen mycket viktig för D-vitaminproduktionen.
    Ska man sola “så lite som möjligt” (för att spara huden) så gör man det helst då mängden UVC är som högst – för att på så sätt få så mycket D-vitamin som möjligt, med minsta möjliga hudskada (mitt på dagen mao).
    Undviker man solen helt så lär man dö med mycket fin hud, men i unga år.
    Solkrämer är inte att rekommendera – dels innehåller de oftast cancerogena ämnen (mineralolja, parabener), men sedan så hindrar de D-vitaminbildningen, vilket ökar cancerrisken. Kan ses i statistiken där solkrämsanvändare har 16 ggr (1600%) mer hudcancer än de som inte använder dessa kemikalier.

    • Tinas Taiwan says:

      jag vet inte om jag håller med här, jag tycker nog att det är bäst att undvika solen helt och hållet. D-vitamin kan få genom kosten, det räcker gott och väl. Solen är (för oss med känslig hy) bara dålig enligt många 🙂

      • Pasi says:

        Du kan aldrig får tillräcklig mängd av detta prohormon genom kosten. Jag misstänker att du läst på dåligt i ämnet. 😉

      • Tinas Taiwan says:

        solkrämsanvändare har mer hudcancer för att de är personer som exponerar sig för sol oftare. Jag bor i Taiwan och här är solen väldigt stark, även på vintern och väldigt många timmar om dagen – därför kan man få för mycket sol här. En kvart om dagen i starkt solljus får jag oavsett jag vill eller inte när jag går fram och tillbaka till skolan. Hudens skador som är åsamkade av sol är ej reparabla.

Leave a Reply

