1a advent!

Första advent idag och faktiskt massa tecken på att det börjar närma sig jul! Julkort, julerbjudanden, julchoklad och ett stort utbud av julgranar i nytänkade design! Igår när jag var i stan hade all personal i Hsinchu’s största bokaffär stora blinkande renhorn på huvudet. Bara en sån sak! I förrgår när jag va och storhandlade kom jag nästan inte in i affären på grund av alla plastgranar. Rosa plastgranar, silverplastgranar, gröna – lite mer traditionella – plastgranar. Jag undrar bara – vilken taiwanes köper en stor rosa blinkande julgran och ställer i sitt vardagsrum, och känner sig nöjd med de? Taiwaneserna är ju generellt buddhister och julgranen ett nordiskt påfund – finns ingen direkt anledning att anamma julgranstraditionen för sydostasiater förutom att det är trevligt och mysigt med granar inomhus. Dock ökar ju faktiskt antalet kristna i Taiwan lavinartat, tror att det är uppe i en halv miljon kristna taiwaneser nu. Min personliga teori (säkert många andras också) är att syftet är att vara lite som en motpol till fastlandskina. Deras kommunistregim är ju inte så populär någonstans, särskilt inte bland taiwaneserna – många säger till och med att de hatar Kina och att det är ett gudlöst land där bara pengar räknas. Med detta argument är det kanske enklare att “vinna över” taiwaneser till kristendomen då det är en religion som verkar mer civiliserad och modern jämfört med buddhismen som kan förknippas med kineserna. Idealiseringen av USA spelar säkert också in, Taiwan har en odelat positiv inställning till USA som också är kristet. Att “konvertera” har alltså två outtalade attityder. Dels att ta avstånd från Kina, dels att komma närmare USA kulturellt. Även om detta inte är tanken så blir det i alla fall resultatet, och fler och fler kristna kyrkor dyker upp i Taiwan. Från vår lägenhet utanför skolan kan vi se två stora röda lysande kors på varsin sida om stan. Jag har räknat ihop till åtminstone 7 kyrkor i Hsinchu och till och med sjukhuset i stan är kristet med präster och allt. Men jag tror inte att kristendomen kommer “ta över” Taiwan, många vill nog hålla kvar i buddhismen. Dessutom kan buddhismen och kristendomen samexistera väldigt bra, jag har aldrig hört talas om något mostånd från någon sida.

Finns det förresten någon svensk kyrka i Taipei? Jag har inte hittat någon när jag googlat. Eftersom det är första advent idag välkomnas adventsmystips! Det känns som att det snart är dags för en tur till IKEA igen, behöver åtminstone ha lite glögg fram till jul 🙂

This entry was posted in Martina, Martina i Kina, Random. Bookmark the permalink.

2 Responses to 1a advent!

  1. Julia ♥ says:

    vilken fin blogg! 😀

    vad ska du göra första advent då? 😉
    kram

  2. JENNY says:

    Jo, jag har också tänkt på att skaffa hund. Hittade en charmknutte på blocket igår, men fick genast en anonym kommentar
    “Hur ska du ha råd att ha hand om en hund som inte ens kan(vill) (orkar) skaffa dig ett jobb. Stackars krake lär svälta ihjäl, såvida inte petter ska betala allt där med. En hund kräver MYCKET tid och tålamod. Tänk på det innan du tar dig an någon annans liv än ditt eget.”

    Angående folkhögskola så finns det en, problemet är bara VAD jag ska plugga till :/ Vad som ger jobb liksåm. Här i säffle finns endast pizzerior, och frisörer 😦

Leave a Reply

