Att handla på 7-11 i Taiwan…

kan vara väldigt förvirrande! Särskilt om man bara ville ha något att dricka. Jag väljer ofta vatten, cola zero eller något sockerfritt “vitamin”-jox men oavsett vad man väljer tar de tid… se bara!

Ska du ha en is te? grönt te, svart te, japanskt, koreanskt, taiwanesiskt, europeiskt eller kanske Lipton? Ska det vara ett mjölk te? Jordgubbste? Många teer har dessutom tillagda egenskaper, såsom “te för vacker hy”, “te för ökad fettförbränning” “the för ökad prestationsförmåga” osv.

När vi kommer till kaffe så finns det cirka 20 sorter. Om jag hade fått välja hade man inte kallat någon av de här dryckerna för kaffe utan kanske istället… brunt vatten med smak? Kaffe på burk är populärt, smak av mocha, latte, choklad. Det finns till och med ett te med kaffesmak. De varma kaffedryckerna är det klassiska ångad akrylamid (de dricker jag dagligen, de kallas ordagrant “amerikanskt kaffe” och är väl “typ” som vårt vanliga svarta kaffe) Om man gillar mjölk i kaffet (som jag gör) häller man i en “coffee white”, en kemisk vit gegga som förvandlar kaffet och ger det drickbar färg och smak. Gott.

Sen har vi ju öl & sprit också. Vin, starksprit, konjak & likörer, öl, cider och alkoläsk.

Här har vi kylen som jag handlar i. Här finns vanligt vatten, cola zeron och artificiella vitamindrycker. Men inte nog med de kan man också hitta jelly-drickor, jordnötssoppa, bönsoppa, taiwanesiska örtdrycker, mungböns-shake, och andra traditionella drycker. Det är verkligen inte ovanligt att jag spenderar mer än 10 minuter när jag går till 7-11 även om jag bara skulle ha nått att dricka, nu förstår ni varför!

 

This entry was posted in Martina, Martina i Kina, Random. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

