Coolaste Nyåret 4 real!

Tinas & Hannes Nyår

Vi började med att åka in till Taipei ganska tidigt, halva Taiwan åker nämligen också in till Taipei på nyårsafton så det gäller att vara ute i god tid för att undvika trafikstockningar. Dock visade det sig att det inte var några problem att komma in till stan, däremot att komma ut! Ja jösses… det tog många timmar, men mer om de strax. Väl i Taipei åkte vi runt till lite coola statsdelar och kollade på nyårsfirande, bland annat Chiang Kai Sheks memorial hall (Chiang Kai Shek va ROC’s (republic of chinas) första president) där det va massa party. På bilden ovan ser ni ett av hans minneshus, väldigt stiligt! På torget i mitten va en stor rock konsert, kristen rock! Massa människor med taiwanesiska flaggor med kristna kors på, det kändes väldigt nationalistiskt på nått vis. En bit därifrån höll några taiwaneser på att bygga upp ett rave (kontrast!) De hade nice house/trancemusik och en billig utomhusbar där man fick köpa drinkar för 20spänn stycket!

här står jag med en rom & cola med Chiang Kai Shek’s tempel i bakgrunden!

Hannes vid rejvet

Vi promenerade runt i Ximen (min favoritstatsdel i Taipei, Taiwans Shibuya!) Där va en jäkla fest med utomhusscener överallt, försäljare, musik, kanderade tomater och friterat. Vi hann shoppa lite 😀 De får ni se sen!

Lite senare var det dags för nyårsmiddan på Jogoya (taipeis glassigaste all-you-can-eat-resturang) Ja, det blev ingen lågkolhydratnyår… det går inte på Jogoya! Det här åt jag:

Hmm… var är maten? Hehe den finns där nånstans, jag åt mackaronipudding, pommes frites, friterad pumpa, krabba, sashimi, sallad och massa massa mer. Jag har många års erfarenhet och träning av buffé så jag kan äta jag!

del 2 kommer strax…

 

 

This entry was posted in Martina, Martina i Kina, Random. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

