plugga plugga

Idag fick jag min hemtenta, jag orkade bara gå på halva kinesiskalektionen sen drog jag till Starbucks för att börja med tentan! Som tur är träffade jag på en taiwanesisk kompis inne på Starbucks som jag inte sett sedan… 2008? Han gick igenom tentan med mig över en kopp kaffe, översatte lite tecken och sådär. Smidigt! Jag har inte lärt mig så många tecken den här terminen men min kinesiska har förbättrats avsevärt! Till och med kineser säger till mig “skit i tecknena, det är för jobbigt att lära sig” och ja, det håller jag ju med om. Hallå, det finns ju google translate^^ Men, en poäng med att faktiskt lära sig lite tecken är att språken får en annan helhet, ibland kan det vara lättare att läsa, förstå och uttala nya ord om man kan tecknena. Lite kluven här… jag är antagen till Kinesiska steg II 30hp till våren, klarar jag den kursen så har jag nästan en kandidat i Kinesiska utan att kunna läsa en dagstidning! Jäkla språk alltså!

This entry was posted in Martina, Martina i Kina, Random. Bookmark the permalink.

One Response to plugga plugga

  1. Malin says:

    Måste vara nästintill omöjligt och lära sig kinesiska 🙂 bara en massa konstiga tecken! hehe

Leave a Reply

